K3261 Microsoft Access Grundkursus

Med dette Access kursus får du styr på data i din virksomhed. Access er en del af Office-pakken. Derfor er den lige til at benytte. Med Access kan du let lave effektive databaser til din virksomhed…

| 2 dage | Afholdes i hele Danmark |

Adgang til de rigtige informationer for alle medarbejdere er et væsentligt succeskriterie for virksomheder.

Målgruppe for Access kurset

Kursisten har ikke nødvendigvis forhåndskendskab til Access, men ønsker en grundlæggende viden om, hvordan programmet fungerer, hvordan man betjener og udvikler databaser i Access, og hvilke muligheder programmet giver. Før Access kurset skruer instruktøren en case sammen opbygget efter Jeres hverdag og mål med Access. Undervisningen relevant og fremadrettet

Forudsætninger for Access kurset

Du skal have Interesse for databaser og/eller idéer til et projekt. Det er en fordel, hvis du kender lidt til Word og/eller Excel. Access har ry for at være svært. Vi vil nu gerne bevise det modsatte – og demonstrere at programmet kan være både nemt, sjovt og særdeles brugbart

Fold ud

Grundkursus og Udvidet kursus

Kursusbeskrivelsen nedenfor kan ændres og tilrettelægges både opad og nedad i niveau. Derfor tilbydes både et grund- og udvidet kursus. Inden kurset tager instruktøren et webmøde, så alt bliver timet og tilrettelagt - og deltagere og instruktør får hilst på hinanden. Jeres emner kan inddrages i kurset.

Ring 4250 5040 og lad os finde en dato

Kurset holdes, når det passer i jeres kalender. Kom gerne med datoforslag. På den måde kan der komme skub i jeres projekter, og I behøver ikke vente unødigt på et kursus.

Kursus i Jeres virksomhed er nemmest

For alle parter er det nemmest at holde kurset i et mødelokale på jeres adresse. ZoomTek tilbyder også online kurser/fjernkurser eller kurser afholdt på et hotel. Kurser laves i hele Danmark.

Efter Access kurset kan du:

Lave simple databaser og visninger i Access samt have kendskab til udvidede muligheder. Endelig gives viden til søgning og fremfinding af data – krydstabulering.

Indhold af kurset i Microsoft Access Grundlæggende

1 | Relationsdatabaser

Lidt grundlæggende teori om relationsdatabaser er nødvendig.

  • Hvad er en relationsdatabase?
  • Hvad er en database?. De 4 elementer: Tabeller, Forespørgsler, Formularer og Rapporter
  • Nøglebegreber: Relationer, nøgler, redundans
  • Hvad er en datamodel?

2 | Datamodeller

    • Modulet gennemgår den grundlæggende brugerflade i Access.
  • Brugerfladen i Microsoft Access. Brug af knapper og Båndet/Ribbon
  • Hello World eksempel – opbygning af verdens simpleste database med ovenstående 4 elementer – hands-On
  • Vise datamodellen grafisk

3 | SQL

Kort og målrettet intro til SQL.

  • Simple SQL forespørgsler – grundlæggende syntaks
  • Sortering og filtrering af data
  • Samle data fra flere kilder

4 | Tabeller

Tabeller indeholder alle data. Tabeller er fundamentet i Access. Hvordan håndteres tabeller?

  • Hvad er en tabel?
  • Oprettelse af tabeller
  • Kolonner og felter
  • Redigering af tabeller
  • Datatyper
  • Autonummering, tvungen indtastning samt andre egenskaber på felter
  • Primærnøgler (primary keys), fremmednøgler (foreign keys)
  • Indsætte data

5 | Relationer

Relationer mellem tabeller kan få kundetabellen og fakturatabellen til at tale sammen.

  • Manipulere tabeller med træk og slip
  • Relationer mellem tabeller
  • En-til-mange relationer – alternativer

6 | Forespørgsler

En forespørgsel er en slags tabel, men uden selv at indeholde data direkte. Forespørgsler kan vise data fra flere tabeller og andre forespørgsler.

  • Hvad er en forespørgsel?
  • Oprettelse af forespørgsel (gratisk eller i skema)
  • Forespørgsler med flere tabeller
  • Manipulere forespørgsler direkte med SQL
  • Forespørgsler. Filtrering, søgning, sortering og beregning af eksisterende data

7 | Formularer

Formularer giver brugeren mulighed for at læse og redigere i data uden at skulle redigere direkte i tabeller. Formularer gør data forståelige og brugervenlige.

  • Formularer. Vis data på Formularer. Hvad er en formular? Underformularer
  • Oprettelse af en formular
  • Formatering af en formular (farver, placering m.m.)
  • Validering af felter
  • Egenskaber på Formular-felter, Logik, Events
  • Lettere programmering af Formularer
  • Brug af knapper
  • Brug af forskellige felttyper
  • Kobling (eller afkobling) af felter til tabeller/forespørgsler

8 | Rapporter

Rapporter benyttes til udtrækning af større mængder data, men vel at mærke formateret (som det kendes fra formularer) og krydstabuleret ud fra flere tabeller og forespørgsler.

  • Hvad er en rapport?
  • Oprettelse og redigering af en rapport
  • Indsætte rapporter i en formular
  • Rapporter til bl.a. udskrifter
  • Avancerede rapportmuligheder
  • Beregninger, sammenlægninger

9 | Samlet applikation

Den samlede applikation skal ud til brugerne og have det sidste finish. Herunder menuer, knapper, farver og former.

  • Samle alle dele til en samlet applikation
  • Forside, menuer og knapper, så Access-basen bliver flot og brugervenlig
  • Publisere applikationen

Kursusinstruktør:

LRS, JOH

Kurset er et formidlingskursus

ZoomTek Kurser

Kurset er udviklet 100% af ZoomTek og/eller af kursusafholder.

Kursus hos Jer

Kurset kan køres på jeres adresse. Nemt og praktisk...

I skal blot have et mødelokale og wifi.

Remote via video

Kolleger kan deltage remote via video. Så kan alle deltage, selv om I har afdelinger i hele landet eller udlandet. Kurser kan afholdes på engelsk.

Praktisk information

Ring på telefon 4250 5040 eller skriv til e-mail info@zoomtek.dk . Alternativt kan du udfylde kontaktformularen nederst.

Kursusdatoer aftales med dig som kunde. Sammen med instruktøren finder i nogle passende datoer. Det kan være meget snart eller om noget tid efter jeres ønske.

De fleste kurser afholdes ude hos vores kunder. Et almindeligt mødelokale er helt optimalt. Alternativt holdes kurser også på hoteller og konferencecentre i København, Aarhus, Aalborg, Odense og Trekantområdet.

Prisen afhænger af antal deltagere, geografi og om det er et ZoomTek kursus eller et formidlet kursus afholdt af en af vore partnere.

Ja. Kurser kan holdes på engelsk, og i en del tilfælde også på svensk. Kurser kan holdes i udlandet til standardpris + rejseomkostninger.

Ja. For 2 personer holder vi et lukket firmakursus. Er du kun dig, kan vi tilbyde et Online kursus.

OnLine kurser er meget fleksible, og kan holdes for 1 eller flere personer. Det kan også være en mulighed, hvis I sidder i Herning og den bedste instruktør til opgaven bor i Ballerup. Online kurser giver samme indlæring som almindelige kurser. Det vidner kursisters tilbagemeldinger gennem flere år om.

Ja, kurser kan tilpasses og blandes. Indhold, kursuslængde og kursusform kan tilpasses.

ZoomTek sælger klippekort til kurser. Disse kan benyttes af alle i virksomheden og på tværs af ZoomTek kurser og formidlede kurser.

Kurser på denne side er udviklet eller formidlet af ZoomTek. ZoomTek har ikke 'an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval' med Apple®, Adobe®, Microsoft®, IBM® og andre - og deres respektive varemærker. Læs mere om brug af varemærker på ZoomTek.dk her. ZoomTek alene eller de partnere, ZoomTek formidler kurser til, står bag kurserne.

Kontakt ZoomTek og lad os tage et webmøde

Kontakt ZoomTek på telefon 4250 5040 eller info@zoomtek.dk. Telefonen er åben alle hverdage mellem kl. 8-17. Webmøder kan også aftales om aftenen.

Du kan også udfylde kontaktformularen nedenfor.

Access, Excel, Microsoft, Microsoft Access, Sql, Word (and others) are either registered trademarks or trademarks in the United States and/or other countries. On this page you may find other trademarks and/or registered trademarks that belong to third parties and are the property of their respective owners. ZoomTek does’nt have an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval with or by any of these companies and their respective trademarks. ZoomTek has developed all courses on this page. Read more about the use of trademarks on ZoomTek.dk