SharePoint kort fortalt

Microsoft SharePoint er en central del af Office365. SharePoint benyttes til vidensdeling, dokumentstyring og en masse andre ting. Med SharePoint kan man effektivt dele information i virksomheden…

Afdelinger, projektgrupper og enkeltpersoner kan lave egne underwebsider, som kan indgå i de overordnede menuer for SharePoint sitet.SharePoint består af en lang række skabeloner, så man uden at programmere kan opsætte:

  • Tekst, billeder, m.m.
  • Kunderegistre, medarbejderoversiter, varekataloger
  • Biblioteker med Word-dokumenter, pdf-filer m.m.
  • Data fra eksterne kilder – MS Excel, XML, andre websites, mapper m.m.
  • Blogs, wikisider, diskussionsfora, projektstyring m.m.
  • Billedgallerier

Alt dette kan indsættes med træk-og-slip. Den overordnede administrator bestemmer slagets gang, men kan i høj grad lade menige medarbejder uden meget træning lave disse sider.

På trods af uddelegering beholder SharePoint et ensartet udtryk i farver og typografi. Alle informationer på SharePoint sitet kan deles af alle medarbejdere i huset.

Man kan let lave menuer og undermenuer, vise ting og skjule ting, så de enkelte medarbejdere og afdelinger kun ser de data, de har brug for og adgang til. Navnet SharePoint fortæller meget godt, hvad man kan med systemet.

Lidt teknik

De fleste benytter SharePoint Online. Det vil sige, at SharePoint fungerer i skyen som en del af Office365. Nogle virksomheder benytter stadig SharePoint OnPremise, hvor man selv har servere installeret.

Versioner

SharePoint Online opdateres og opgraderes mere eller mindre automatisk. ZoomTek’s kurser tager altid udgangspunkt i den nyeste version af SharePoint.

Hvad kan SharePoint mere?

Ud over ovenstående findes der et væld af skabeloner og præ-udviklede bokse (webdele), der kan sættes ind på skærmen og trække data fra forskellige kilder. Man kan benytte Excel og Access direkte i SharePoint. Man kan lave sine egne databaser og krydse disse med hinanden. Endvidere findes der redskaber til backup, uddelegering af opgaver og meget andet.

Ydremere er SharePoint stærk til at trække data fra andre systemer. Ved at integrere SharePoint med Power Platformen (Power BI, Power Apps og Power Automate), kan man lave tilpassede apps, workflows og meget mere.

Power Platformen er arvtager til InfoPath (understøttes stadig lidt endnu). Power Platformen kan dog meget mere. SharePoint Designer er reelt også udfaset.

Tilretning af SharePoint

Man kan med et par timers introduktion selv lave SharePoint sider. Opgaven kan uddelegeres til mellemledere, projektledere og andre ikke it-medarbejdere.

Sværhedsgraden er omtrent som at opsætte sin egen Facebook-profil. Uanset mål, ambitioner og forudsætninger har ZoomTek kurser i de ovennævnte programmer på flere niveuaer.

Vi tager udgangspunkt i, hvilke løsninger du ønsker. Du lærer den nødvendige teknik for at færdiggøre Jeres egne visioner for SharePoint.