K3707 Microsoft Project Grundlæggende

Kurset lærer dig alt, hvad du har behov for i Microsoft Project. Du lærer at håndtere projekter, opgaver og prioritere disse ift deadlines, ressourcer og omkostninger. Kurset giver dig overblik, og du lærer at visualisere dine projekter i diagrammer…

Målgruppe

Kurset henvender sig til bl.a. ledere, projektledere, beslutningstagere, administrativt personale m.fl., som ønsker uddannelse i projektstyring med Microsoft Project

Forudsætninger for Microsoft Project kurset

Kurset henvender sig til brugere med ingen eller lidt erfaring med Microsoft Project. Kurset sikrer, at mulighederne i programmet udnyttes fuldt ud.

Efter kurset kan du

Microsoft Project kurset klæder dig på til den daglige brug af Projects. Du får overblik over din hverdag og dine projekter – og lære at dele projekter med andre.

Indhold af Microsoft Project Grundlæggende kurset

1 | Introduktion til Microsoft Project

  • Overordnet præsentation af Microsoft Project. Kom godt i gang og adskil grundlæggende begreber.
  • Brugerfladen i Microsoft Project
  • Hvordan åbnes Microsoft Project
  • Skift rundt mellem forskellige projekter
  • Visninger i Microsoft Project
  • Begreber i Microsoft Project: Projekter, Opgaver, Tidslinjer, Oversigtsrapporter

2 | Projekt og Opgaver

  • Oprettelse af et projekt med opgaver
  • Oprettelse af projekt ud fra tidligere projekt
  • Indtastning af opgaver
  • Livscyklus

3 | Tidslinjer og Kalendere

  • En tidslinje er en god måde at visualisere opgaver i et projekt – herunder datoer og fremdrift i projektet.
  • Oprettelse af tidslinjer
  • Formatering af tidslinjer
  • Indstillinger for tidslinjer, herunder ændringer af tidsskala
  • Styring af ventetid

4 | Visninger og overbliki Microsoft Project

  • Tjekke fremdrift og deadlines
  • Teste op mod eksterne kalender
  • Styring af kolonner og tidsskalaer
  • Sortering, filtrering af opgaver
  • Gruppering af opgaver – og tjek samlet status
  • Søgning på opgaver, delopgaver og indhold

5 | Forbinde opgaver og afhængigheder

  • Opgaver kan forbindes, så den ene opgaver automatisk starter, når den forrige opgave er slut. Der er mange muligheder for at simulere et projektforløb.
  • Automatisk vs. manuel start af opgave
  • Afhængigheder mellem opgaver
  • Starte opgaver, når andre opgaver er færdige

6 | Ressourcer

  • Ressourcer kan være personer, produkter, lokaler m.m. Ressourcer er alt det som kræves for at arbejde på en opgave og fuldføre denne.
  • Allokering af ressourcer
  • Styre ressoucers værdi i forhold til hinanden
  • Fordele ressourcer – Egenskaber for ressourcer
  • Typer af ressourcer: Mennesker, materieller ressourcer og omkostninger
  • Ressourcestyring. Hvordan man sætter ressourcer i niveau i forhold til hinanden
  • Håndtering af ressourcer og arbejdsdage (ressourcer kan have forskellige arbejdsdage)
  • Undtagelser – f.eks. inkludering af weekender og ferier

    7 | Omkostninger i Project

    • Fordele omkostninger på opgaver
    • Faste omkostninger, variable omkostninger
    • Periodisering af faste omkostninger
    • Samlede omkostninger
    • Styring af et budget

    8 | Baseline

    • Hvad er en Baseline ? (planer for projektet)
    • Baseline tabel

    9 | Opgavebetingelser (critical path)

    • Opgavebetingelser er den kæde af opgaver som skal løses i opgaven. Hvis en del af opgavebetingelserne må udskydes, vil hele projektet blive udskudt.
    • Overblik over opgavebetingelser
    • Visning af opgavebetingelser i f.eks. et Gannt Diagram

    10| Milepæle (Milestones)

    • Lave milepæle med en bestemt varighed
    • Lave milepæle uden varighed
    • Lave en milepæle som opsummerer opgaver
    • Skjule og vise milepæle

    11| Gannt Diagram

    • Gannt Diagrammer giver overblik. Disse diagrammer kan oprettes ud fra skabeloner, som så igen kan indstilles.
    • Opret Gannt Diagram ud fra en skabelon
    • Muligheder og formatering
    • Brug af Gannt Wizard

    12| Opgaveoversigt / Task Board

    • Brug af en opgaveoversigt
    • Sammenligne projekter med hinanden
    • Oprette et projekt ud fra tidligere projekt

    13| Sporing af fremdrift

    • Projektstatistik
    • Opgaveinformation
    • Statusdatoer

    14| Rapportering

    • Hvordan fungerer rapportering?
    • Hvilke typer rapporter findes?
    • Brug af Project Overview
    • Formatering af en rapport
    • Indstillinger for detaljer, overskrifter, diagrammer, tabeller

    Praktisk Information

    Hvordan bestilles et kursus?

    Udfyld formularen nedenfor eller til højre. Alternativt kan du blot skrive en mail på info@zoomtek.dk eller ringe 4250 5040.

    Hvordan finder jeg prisen på kurset?

    Forespørg på kurset ved at kontakte ZoomTek. Så finder vi det bedste kursus til dig. Du betaler ikke for formidlingen.

    Hvornår afholdes kurset?

    ZoomTek kan oftest skaffe et kursus inden for 30 dage. Enten vil vi finde et åbent kursus til dig. Alternativt får du et lukket firmakursus, hvor du og dine kolleger aftaler datoen direkte med kursusinstruktøren.

    Få et skræddersyet kursus uden merpris

    Kursusbeskrivelserne på ZoomTek.dk er vejledende. For et lukket firmakursus vil kurser altid blive skræddersyet gennem dialog med instruktøren. For åbne kurser har du mulighed for at tale med instruktøren før kurset.