K2710 Domino Designer 2 Kursus

Kurset har fokus på workflows og sikkerhed. På kurset arbejdes der med applikationer til mange brugere og med mange databaser. Hvem har adgang til hvad? Og hvem kan se hvad hvornår?…

| 4 dage | Afholdes i hele Danmark |

Målgruppe for Domino Designer 2 kursus

Kurset henvender sig til udviklere, som ønsker at lave flerdatabase-løsninger i Domino til intranet. Kurset tilrettelægges ud fra kursisternes niveau og ønsker

Forudsætninger for kurset

Kursisten skal have viden svarende til Designer 1. Kursisten skal uden besvær kunne oprette forms, views, pages, frameset m.m. og kunne en håndfuld @funktioner. Kursisten skal have en grundlæggende viden om sikkerhed, agenter og design i Notes-databaser.

Fold ud

Grundkursus og Udvidet kursus

Kursusbeskrivelsen nedenfor kan ændres og tilrettelægges både opad og nedad i niveau. Derfor tilbydes både et grund- og udvidet kursus. Inden kurset tager instruktøren et webmøde, så alt bliver timet og tilrettelagt - og deltagere og instruktør får hilst på hinanden. Jeres emner kan inddrages i kurset.

Efter kurset kan du:

På Lotus Designer 2 kurset opnås en række videregående kompetencer. Selv om du har udviklet i flere år vil du få gavn af dette kursus, da det fokuserer stramt på Best Practices, og hvordan man kan gøre ting smartere én gang for alle.

Indhold af Domino Designer 2 kurset

1 | Dokumenter og forms

  • Åbne dokumenter i forskellige forms (f.eks.til sprogstyring)
  • @Dialogbox – redigering af detaljefelter

2 | Best Practices for databaser

  • Brug og oprettelse af skabeloner (template)
  • Standardform og standardview
  • Nødvendige views
  • Subforms
  • Sharede ressourcer, shared actions
  • Felter på formen, feltnavne

3 | Workflows

  • Hvad er et workflow?
  • Internt workflow
  • Eksternt workflow
  • Programmering af workflow
  • Metode: Present mail send dialog
  • Metode: mailoptions-feltet
  • Metode: @mailsend
  • Metode: @mailsend med parametre
  • Reserverede feltnavne

4 | Profildokumenter

  • Problemer med Profildokumenter
  • Alternativ til Profildokumenter –> Et almindeligt dokument

5 | Front-end effekter

  • Overblik
  • @Dialogbox, @PickList
  • Programmerbare Tabeller
  • @StatusBar
  • @GetViewInfo
  • View-effekter, Flere ikoner pr. dokumentlinie
  • Forskellige farve på view-rækker ud fra en betingelse
  • Vandrette Søjlediagrammer

6 | Respons-dokumenter

  • Hvad er responsdokumenter ?
  • Lav en responsform
  • Lav et responsview

7 | Sikkerhed

  • Rettigheder
  • ACL-listen findes således:
  • Personnavne / servernavne
  • Grupper
  • -Default-, Anonymous
  • Rettigheder i ACL
  • Roller
  • Authors-felter, Readers-felter

8 | Udvidet @programmering

  • Brug af lister?
  • Hvordan bliver et felt et listefelt
  • Listers udseende
  • Indtastning af lister
  • Tillægning af værdier
  • @Funktioner og lister:
  • @Contains, @Elements
  • @Explode, @Implode
  • @ismember, @isnotmember
  • @Member, @Keywords
  • @Replace, @subset, @unique
  • Arrays

9 | Løkker og Arrays, For While, Do

  • @For
  • @While, @DoWhile
  • @Transform

10 | @Return, @prompt, @do, @isfunktioner

  • @return, @prompt, @do
  • @Is-funktioner
  • Query / Post-Events
  • View-niveau

11 | Internet

  • @Funktioner
  • @UrlHistory
  • @Urlopen

12 | OpenHelp, SoftDeletion

  • @Command([OpenHelpDocument])
  • Soft-deletion
  • Af andre funktioner kan nævnes:

13 | Brugerbehandling, Serverinformaion

  • Brugerbehandling
  • @UserName & @Author
  • @UserNamesList, @Name, @UserAccess
  • @DbExist
  • @ServerName, @ServerAccess
  • @RegQueryValue
  • @ConfigFile

14 | Avanceret Tekstfunktioner

  • Avanceret brug af @Sort
  • @Like
  • @GetField, @ThisName, @ThisValue
  • @ThisValue, @ThisName, @GetField

15 | Kodebehandling

  • @CheckFormulaSyntax
  • @Eval

16 | Behandling af dokumenter

  • @Addtofolder
  • @Doclevel, @DocFields
  • @AttachmentLengths , @AttachmentNames, @AttachmentModifiedTimes
  • @AttachmentNames, @AttachmentLength
  • @AttachmentModifiedTimes
  • @Command([EditInsertFileAttachment]) – Vedhæftning af fil
  • @Command([AttachmentLaunch]) = Kørsel af en Vedhæftet fil

17 | Tips & Tricks

  • Vandret navigator
  • Brug af CSS i notes-klienten
  • Brug af Embedded Scheduler
  • Lav din egen kalender
  • Opret nyt dokument ved dobbeltklik
  • Muliggør træk og slip i view

Version

Kurset tager udgangspunkt i seneste version af Domino. Kurset peger mod certificering i ND520, som er 2. CLS-test. 3 certificeringer giver samlet en CLP-certificering. Men bl.a. p.g.a. hotline er pensum noget bredere og dybere.

ZoomTek Kurser

Kurset er udviklet 100% af ZoomTek og/eller af kursusafholder.

Kursus hos Jer

Kurset kan køres på jeres adresse. Nemt og praktisk...

I skal blot have et mødelokale og wifi.

Remote via video

Kolleger kan deltage remote via video. Så kan alle deltage, selv om I har afdelinger i hele landet eller udlandet. Kurser kan afholdes på engelsk.

Praktisk Information

Hvem har udviklet kurserne på denne side?

Kurser på denne side er udviklet eller formidlet af ZoomTek. ZoomTek har ikke 'an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval' med Apple®, Adobe®, Microsoft®, IBM®, Github® og andre - og deres respektive varemærker. Læs mere om brug af varemærker på ZoomTek.dk her. ZoomTek alene eller de partnere, ZoomTek formidler kurser til, står bag kurserne.

Hvordan bestilles et kursus?

Du kan udfylde formularen nederst på siden. Du kan også ringe på telefon 4250 5040 eller skrive en e-mail til info@zoomtek.dk

Hvordan finder jeg prisen på kurset?

Kursusprisen afhænger af antal deltagere og kursussted. Kontakt ZoomTek på telefon 4250 5040. Så kan vi ofte give dig en pris med det samme.

Hvornår afholdes kurset?

Kursusdatoen aftales med kursisterne. Er I blot 2-3 deltagere, kan vi køre et lukket virksomhedskursus. Datoen placeres, når det passer ind i Jeres kalender.

Få et skræddersyet kursus

Kursusbeskrivelserne på ZoomTek.dk er vejledende. For et lukket firmakursus vil kurser altid blive skræddersyet gennem dialog med instruktøren. Kurset kan skræddersyes inden for instruktørens vidensområde. For åbne kurser har du mulighed for at tale med instruktøren før kurset.

Kontakt ZoomTek og lad os tage et webmøde

Kontakt ZoomTek på telefon 4250 5040 eller info@zoomtek.dk. Telefonen er åben alle hverdage mellem kl. 8-17. Webmøder kan også aftales om aftenen.

Du kan også udfylde kontaktformularen nedenfor.

Access, Domino, Lotus, Word (and others) are either registered trademarks or trademarks in the United States and/or other countries. On this page you may find other trademarks and/or registered trademarks that belong to third parties and are the property of their respective owners. ZoomTek does’nt have an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval with or by any of these companies and their respective trademarks. ZoomTek has developed all courses on this page. Read more about the use of trademarks on ZoomTek.dk