K7522 Microsoft Teams kursus

Teams er et effektivt værktøj for samarbejde og kommunikation internt i virksomheden og med kunder og samarbejdspartnere. Teams giver struktur og overblik

Med Teams er vidensdeling i realtime pludselig blevet let. Chat, telefonsamtaler, video og deling af filer har aldrig været nemmere. Teams læres nemt at alle. For fuldt udbytte i virksomheden kræves dog en grundlæggende uddannelse af alle brugere. Resultat: forbedret kommunikation.

Målgruppe

Kurset henvender sig til brugere. Teams er meget intuitativ. Men selv om du har arbejdet med Teams, vil du lære mange tips og tricks på Teams-kurset

Efter kurset kan du

Kurset klæder dig på til at blive superbruger i Teams. Kurset går i dybden med de væsentligste og mest brugte funktioner.

Kursusindhold

Nedenfor kan du se ZoomTek’s forslag til agenda. Men husk: Niveauet og valg af emner kan varieres, hvis der er specielle ønsker. Alle virksomheder har særegne måder at gøre ting på. Instruktøren gør gerne en ekstraindsats for at få jeres virksomheds hverdag til at skinne igennem på kurset.

Modul 1: Introduktion til Teams

Få overblik over Teams. Her sikres det, at alle kursusdeltagere har en idé om mulighederne i Teams.

  • Hvad er Teams, og hvad kan det gøre for min virksomhed?
  • Brugerflade – hvordan kommer man i gang.

Modul 2: Oprettelse og styring af et team

Håndtering af teams er vigtigt. Teams er en container af personer, som kan arbejde sammen og dele informationer.

  • Oprettelse og redigering af et team
  • Linke til et team – sende links til andre
  • Hvem ejer et team?
  • Adgange til et team privat og offentlig adgang
  • Melde sig ind og ud af et team
  • Kategorisering af teams, favoritter
  • Sletning af teams, kopiering af teams
  • Temaer og team billede

Modul 3: Styring af et team

Teams kan bestå af kolleger på en kontor. Men et team kan også inkludere eksterne konsulenter, kunder osv. Adgange og styring heraf giver mange muligheder.

  • Ejere versus almindelige medlemmer
  • Gæster
  • Adgange og tilladelser til medlemmer og gæster
  • Profiler

Modul 4: Channels

Et team kan have mange Channels eller kanaler. En kanal kan være privat eller offentlig. En kanal kan være en blog, en nyhedsoversigt, en whiteboard, en underopdeling af medlemmer og meget mere.

  • Hvad er en Channel? Eksempel – Demo
  • Oprettelse af en Channel. Link til en Channel
  • Send email til en Channel
  • Sende links til en Channel
  • Tilføjelse af faneblade
  • Tilføj Office-filer til en Channel
  • Channel Connectors
  • Brug Favoritter og Følg-funktioner

Modul 5: Samtaler

Chatsamtaler kan styres med tags og være tråede. Har man intensiv kommunikation med de samme mennesker over en længere periode, kan sådanne samtaler styres og kategoriseres effektivt.

  • Tråede samtaler
  • Brug af tags

Modul 6: Chat

Chat-funktionen i Teams er nem og intuitativ. Men ikke desto mindre er der nogle features, som er værd at sætte sig ind i.

  • Almindelig brug af chat
  • Chat med 1 person eller chat med en gruppe
  • Send besked til et helt team
  • Tilføj flere deltagere midt i en chat
  • Log og udskriv en chat
  • Konvertér chat til mail, kalenderentry eller møde
  • Små tricks med formatering m.m.
  • Sætte status

Modul 7: Grupper

Grupper kan være større eller mindre end et team. Grupper kan bl.a. have en fælleskalender.

  • Hvorfor bruger grupper?
  • Oprettelse, redigering og sletning af grupper
  • Opret et team fra en gruppe – eller en gruppe fra et team
  • Brug af gruppekalender
  • Brug af gruppeplanlægningsværktøj

Modul 8: Upload og deling af filer

Med Teams kan du ikke blot uploade filer. Du kan kategorisere disse, tilknytte tags og flere brugere kan arbejde samtidig i filer.

  • Uploading og deling af filer
  • Flere brugeres deling af samme fil på samme tid

Modul 9: Indholdssøgning

Hvem ved hvad om hvilke ting? Hvem er på pinden i dag? Og hvor finder jeg en given fil eller rapport?

  • Find kolleger, kompetencer
  • Find filer, tidligere samtaler og chats
  • Brug af feeds

Modul 10: Kommunikation og møder

Videokonferencer er blevet nemme med teams. Kommunikér med kolleger og forretningsforbindelser direkte fra Teams app’en eller via en browser.

  • Brug af video
  • Indkaldelse til møder
  • Tilføjelse af ekstra deltagere – nødvendige og frivillige
  • Opslag i kalender for planlægning af mødetidspunkt
  • Optage et møde
  • Deling af skærm
  • Deling af filer
  • Møder via Mobil
  • Møder via Teams App vs. Browser

Modul 11: Indstillinger

Der findes naturligvis en række indstillinger, som brugeren selv kan sætte. Dette modul er ikke ment som en komplet gennemgang, men blot for at vise, hvor indstillinger kan laves.

  • Brugerindstillinger
  • Præferencer
  • Sikkerhed
  • Private teams, grupper m.m.

Modul 12: Integration med øvrige Apps

Dette modul giver en intro til integration med andre programmer og apps. Modulets omfang afhænger kursisternes ønsker og behov.

  • Integration med Excel i tabs
  • Integration med Sway, OneDrive og SharePoint
  • Integration med Flow

Modul 13: SharePoint Special

SharePoint har skabeloner specielt rettet mod teams. Disse bliver demonstreret. Dette modul kan udvides, hvis deltagerne ønsker det.

  • Hvornår skal man bruge Teams henholdsvis SharePoint?
  • Hvordan er SharePoint og Teams integreret?
  • Brug af skabeloner i SharePoint rettet mod Teams