K2082 Bliv en perfekt underviser

Brænd igennem som underviser. Lav et overbevisende kursus. Kursister elsker en kompetent instruktør med pondus og humor som er tilstede i øjenhøjde. Kurset træner dig i at køre et overbevisende kursus, og du lærer en lang række uskrevne tips og tricks…

| 1 dag | Afholdes i hele Danmark |

Kurset i undervisningsteknik lærer dig at planlægge, disponere og afholde et kursus. Fra idé/oplæg fra en kunde til det færdige, succesfulde kursus. Som instruktør giver du deltagerne læring og en oplevelse.

Hvem er målgruppe for kurset i underviserteknik

Kurset henvender sig til alle, som står over for at skulle undervise på kurser og workshops. Måske er du nervøs for din debut, måske har du allerede undervist, men føler du mangler værktøjer.

Kurset er relevant for heldagskurser, men også for foredrag, indlæg, webinarer og lignende. Du får mere selvtillid og pondus af kurset. Du lærer at eje scenen og styre showet. Confidence through Competence. Kun den attitude giver et godt kursus.

Forudsætninger for kurset

Du behøver ikke at have undervist før. Kurset er for alle, der skal lave kurser, fremlæggelser eller præsentationer både internt og over for forretningsforbindelser.

Fold ud

Grundkursus og Udvidet kursus

Kursusbeskrivelsen nedenfor kan ændres og tilrettelægges både opad og nedad i niveau. Derfor tilbydes både et grund- og udvidet kursus. Inden kurset tager instruktøren et webmøde, så alt bliver timet og tilrettelagt - og deltagere og instruktør får hilst på hinanden. Jeres emner kan inddrages i kurset.

Hvad får du med hjem fra kurset?

Du vil lære en række håndfaste teknikker og få en god inspiration. Kurset afholdes af en meget erfaren instruktør, som har afholdt kurser i over 20 år.

Der er stor forskel på at lave et indlæg på 40 minutter i forhold til et kursus, som tager en dag. Men grundteknikkerne er de samme.

Indhold af Undervisningsteknik – bliv en bedre underviser kurset

1 | Kursustype

  • Er der tale om et indlæg eller et kursus ?
  • Er emnet afhængig af demoer og opsætning (typisk for it-kurser) ?
  • Har kurset karakter af et snakkekursus (typisk for kurser inden for f.eks. jura/lovgivning) ?

2 | Forberedelse før kurset

    Forberedelse er nøgleordet. Man er kun en god underviser, hvis man har en faglig tyngde.

  • Hvordan dygtiggør jeg mig yderligere – vertikalt/horisontalt?
  • Hvilke kilder kan benyttes?
  • Hvordan fremsøger jeg mest effektivt viden?
  • Hvor finder jeg kilder og søgeteknik ?
  • Brug af ChatGPT til forberedelse

3 | Ankomst om morgenen

    Du skal alt andet end komme blæsende ind kl. 8:54 med sved på panden og bakse rundt med kabler og computere. I stedet skal du ankomme 1 time før på førstedagen.

  • Betydning af førstehåndsindtryk
  • Rul ind med al gearet i en kuffert. Hav kabler, stikdåser alt med dig. Professionel fremtoning.
  • Håndtryk, øjenkontakt, stemmeføring.
  • Få forbundet wifi og projektor som det allerførste.
  • Hvorfor skal du altid have 2 computere tændt på bordet?

4 | Kurset starter – her vinder du deltagerne

  • Fortæl om dig selv (kort)
  • Rundt om bordet – skriv folks navne ned. Notér også faglighed – f.eks. 1-5.
  • Præsentér stoffet (moduler)
  • Meld ud om pauser – typisk frokost 45 minutter, formiddag + eftermiddag 15 minutter.
  • Fortæl hvem der er opdragsholder – hvem kurset er planlagt med

5 | Disponering af stoffet

  • Opdeling af stoffet i moduler. Hvor fast/løst skal det tages?
  • Hvordan blandes teori, hands-on og opgaver?
  • Stram eller løs tidsplan?
  • Plads til ekstraemner?

6 | Brug af medier

    Brug PowerPoint til at vise overblik over kurset samt delmoduler. Men ellers skal du være varsom med brugen af PowerPoint.

  • Få varians i undervisningen med medier som korte Youtube-videoer. Men overdriv ikke
  • Sådan bruges PowerPoint.

7 | Ekstraemner på kurset

    Handler kurset om it, kan følgende ekstraemner ofte inddrages:

  • Sikkerhed, Performance, Fejlretning/Typiske fejl
  • Migrering, sammenligning med andre systemer
  • Fordele/ulemper ved kursusemnet m.m.
  • Inddragelse af kursistcases.

8 | Stemmeføring og kropssprog

    Hvis du formår at variere din stemme og have et levende kropssprog, er du kommet langt på vej mod et godt kursus.

  • Hvordan bruges ens stemme bedst ?
  • Ændring af stemmeføring
  • Kropssprog
  • Om at bevæge sig rundt i lokalet
  • Brug af humor – undlad krænkelseshumor

9 | Håndtering af forskellige kursisttyper

  • Hvordan håndteres et stort fagligt spænd på holdet ?
  • Kender kursisterne hinanden? Er chefen med (kan gøre stor forskel) ?
  • Hvad med kursisten, der hele tiden vil teste dig af?
  • Hvad hvis folk gaber? Sker oftest kl. 13:30 !!!
  • Gruppepsykologi

10 | Det værste for en underviser

  • Teknikken driller – hvad gør du?
  • Man løber tør for stof klokken 14. Men kurset varer til kl. 15:30
  • Eksterne forhold – en kursist får vigtigt opkald og må forlade kurset i en periode
  • Eksterne forhold – strømafbrydelse, manglende internet

11 | Andre gode råd

  • Gode råd om nervøsitet
  • Sæt dig blandt kursisterne
  • Gruppearbejde, gruppeopgaver

Kurset i undervisningsteknik kommer godt omkring. Kurset er konkret og med håndfaste redskaber, men kurset giver også masser af inspiration.

Du får en instruktør, som har holdt kurser igennem mange år. Igen og igen. Inden for nye områder og med nye kursister og på nye lokaliteter.

Kursusinstruktør:
Søren Anderson

ZoomTek Kurser

Kurset er udviklet 100% af ZoomTek og/eller af kursusafholder.

Kursus hos Jer

Kurset kan køres på jeres adresse. Nemt og praktisk...

I skal blot have et mødelokale og wifi.

Remote via video

Kolleger kan deltage remote via video. Så kan alle deltage, selv om I har afdelinger i hele landet eller udlandet. Kurser kan afholdes på engelsk.

Praktisk Information

Hvem har udviklet kurserne på denne side?

Kurser på denne side er udviklet eller formidlet af ZoomTek. ZoomTek har ikke 'an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval' med Apple®, Adobe®, Microsoft®, IBM®, Github® og andre - og deres respektive varemærker. Læs mere om brug af varemærker på ZoomTek.dk her. ZoomTek alene eller de partnere, ZoomTek formidler kurser til, står bag kurserne.

Hvordan bestilles et kursus?

Du kan udfylde formularen nederst på siden. Du kan også ringe på telefon 4250 5040 eller skrive en e-mail til info@zoomtek.dk

Hvordan finder jeg prisen på kurset?

Kursusprisen afhænger af antal deltagere og kursussted. Kontakt ZoomTek på telefon 4250 5040. Så kan vi ofte give dig en pris med det samme.

Hvornår afholdes kurset?

Kursusdatoen aftales med kursisterne. Er I blot 2-3 deltagere, kan vi køre et lukket virksomhedskursus. Datoen placeres, når det passer ind i Jeres kalender.

Få et skræddersyet kursus

Kursusbeskrivelserne på ZoomTek.dk er vejledende. For et lukket firmakursus vil kurser altid blive skræddersyet gennem dialog med instruktøren. Kurset kan skræddersyes inden for instruktørens vidensområde. For åbne kurser har du mulighed for at tale med instruktøren før kurset.

Kontakt ZoomTek og lad os tage et webmøde

Kontakt ZoomTek på telefon 4250 5040 eller info@zoomtek.dk. Telefonen er åben alle hverdage mellem kl. 8-17. Webmøder kan også aftales om aftenen.

Du kan også udfylde kontaktformularen nedenfor.

Microsoft, Microsoft Powerpoint, PowerPoint (and others) are either registered trademarks or trademarks in the United States and/or other countries. On this page you may find other trademarks and/or registered trademarks that belong to third parties and are the property of their respective owners. ZoomTek does’nt have an affiliation, endorsement, sponsorship, or approval with or by any of these companies and their respective trademarks. ZoomTek has developed all courses on this page. Read more about the use of trademarks on ZoomTek.dk