K8241 Google Analytics Kursus

Kurset omhandler konkrete og målbare teknikker, som kan sikre højere conversion rate. Kurset gennemgår bl.a. Usability Inspection og Usability Tests, samt interviewteknikker…

Hvad er Google Analytics?

Google Analytics er gratis og nemt at installere på ens website. Herefter har du adgang til alverdens statistiske data om brugerne, så du har fuldt styr på hvilke sider der besøges hvornår, og i hvilken rækkefølge, og hvornår brugerne hopper væk fra dit website.

Alt sammen vises som grafer og tabeller, der let kan eksporteres til f.eks. Microsoft Excel.

Målgruppe for Google Analytics kursus

Kurset henvender sig især til webmastere, marketingfolk eller andre, der ønsker at analysere webtrafik på ens website.

Forudsætninger for kurset

Kurset kræver ingen tekniske forudsætninger. Det vigtigste er interessen for at analysere brugernes adfærd med henblik på optimering af jeres hjemmeside.

Efter kurset kan du

Kurset giver en grundig gennemgang af mulighederne i Google Analytics. Mulighederne er mange, men heldigvis er programmet nemt at lære. På kurset arbejdes der med et rigtigt website.

Indhold af Google Analytics Kursus kurset

1 | Introduktion til Google Analytics

  • Opsætning af Google Analytics på et website
  • Opsætning af filtre og visninger
  • Nyheder i nyeste version
  • Hvad er analytics.js – og hvordan fungerer denne fil?

2 | Brugerfladen i Google Analytics

  • Menuer, ikoner og visninger
  • Brug af Dashboardet
  • Tidsintervaller
  • Administratorindstillinger
  • Visning og Ejendom
  • Grundlæggende filtrering
  • Sammenlægning af Google Analytics og Search Console

3 | Standardrapporter

  • Hvad er en rapport?
  • Hvilke typer rapporter eksisterer? Hovedrapporter, underrapporter og tilpassede rapporter
  • Indholdsrapporter
  • Målgrupperapporter
  • Adfærdsrapporter
  • Anskaffelsesrapporter
  • Rapporter i realtid
  • Brug af underrapporter
  • Intro til tilpassede rapporter
  • Eksportér rapporter

4 | Dimensioner og metrics

  • Primære og sekundære dimensioner
  • Hvad er metrics?
  • Indstillinger for metrics

5 | Opsætning af mål

  • Måling af ønsket brugerhandling
  • Event, tidsramme
  • Opnåelsesprocent
  • Konvertering, bekræftelse, målsti, værdi m.m.

6 | Kampagner

  • Måling af kampagner
  • Krydstabulering af data
  • Brug af URL Builder
  • Conversion Tracking

7 | Håndtering af data

  • Indsamling af data
  • Fitrering af data
  • Visualisering af data
  • Brugertyper og segmenter
  • Sessioner
  • Stikprøvetagning

8 | Opsætning af dataindsamling

  • Præferencer på din GA-konto
  • Avancerede filtre og visninger
  • Automatisk opdatering af GA
  • Oprettelse af dimensioner
  • Oprettelse af tilpassede metrics
  • Brug af Event Tracking

9 | Kanaler og målgrupper

  • Hvad er en kanal?
  • Hvad er en målgruppe?
  • Hvordan opdeles data efter kanal og målgruppe?

10 | Viden om brugere

  • Analyse af besøgende
  • Tendensvisning for besøgende
  • Besøgendes loyalitet
  • Domæner, lande, dimensioner
  • Hvordan opnår man højere konverteringsrate?
  • Hvilke platforme benytter brugere?
  • Browserindstillinger og -type
  • Netværksindstillinger

11 | Optimering af sider

  • Brug af KPI’er
  • Optimering af Landing Pages
  • Hvilke sider/produkter giver bedst konvertering?
  • Hvorfor klikker brugere væk fra dit site?

12 | Afrunding

  • Plugins
  • Fejlsøgning/debugging
  • Integration med sociale medier

Man tror man kender sit eget site. Men Google Analytics giver et ekko af, hvad kunderne synes om ens site. Analyser med Google Analytics målretter markedsføringspotentialet på websitet.

Google Analytics med avancerede redskaber

Google Analytics er som sådan nemt at benytte. Man kan passivt følge trafik og analysere brugere ud fra en række kriterier – ofte i realtime.

Med rapporter som kan krydstabuleres i det uendelige kan man frembringe netop de analyser, man ønsker.

Målsøgning og dimensioner

Man kan også tilgå Google Analytics mere aggressivt. Man kan f.eks. opsætte egne mål og segmentere brugere ud på et utal af dimensioner og segmenter.

Kurset i Google Analytics

Kurset afholdes af en professionel konsulent, der har arbejdet intensivt med marketing og Google Analytics i årevis. Instruktøren kender mulighederne, faldgruberne og først og fremmest alle de måder, man kan tviste programmet på.

Kursusinstruktør: ALL
Kurset er et formidlingskursus