K9129 Søgemaskineoptimering SEO Kursus

SEO Kurset lærer dig en række teknikker til bedre placering på søgemaskiner. SEO handler om at få en hjemmeside højt placeret i Googles og andre søgemaskiners søgeresultater…

2 dages kursus

At søgemaskineoptimere til Google kræver at man forholder sig til mange parametre. Mange parametre handler om sund fornuft, andre handler om at bibeholde læseren på hjemmesiden.

Målgruppe for SEO kurset

Kurset er målrettet webudviklere, ansatte i marketingfunktioner og lignende.

Forudsætninger for SEO kurset

Kurset kører som et lukket firmakursus og kan derfor tilpasses deltagerne. Skal kurset ned i de tekniske ting, vil en grundlæggende viden om HTML5, JavaScript, CMS og webservere være en fordel.

Efter SEO kurset kan du:

Kurset lærer dig at implementere tiltag, der placerer din hjemmeside højere i søgninger. Inden SEO kurset tager instruktøren en samtale med alle deltagere. På den måde kan niveau og specielle fokusområder inden for SEO afklares.

Kursusindhold

Kurset gennemgår en række discipliner inden for søgemaskineoptimering. Nogle teknikker er meget lavpraktiske, mens andre er særdeles tekniske. Kører kurset som Online-kursus for 1 person eller som lukket firmakursus er det muligt at fokusere på enkelte emner. Derfor vil det være muligt at lave et kursus, der har fokus på f.eks. linkbuilding eller performance. Instruktøren kan vejlede og sætte en kursusplan op til Jer.

Modul 1 : Overordnede ting

Helt overordnede forhold på hjemmesiden, som skal være i orden

  • www eller non-www
  • SSL certifikat
  • Favicon
  • Brug af 301 Redirections og 404-sider

Modul 2 : Metatags

Metatags er de informationer, som blive vist ved en Google søgning. Længden og brug af keywords er uhyre vigtig for en høj placering i Google.

  • title tag
  • Meta Descriptions
  • Meta Keywords – kører ikke mere

Modul 3 : Sitemaps

Et Sitemap hjælper søgemaskiner med at finde alle undersider. Et Sitemap kan laves i forskellige formater og skal tilmeldes til de forskellige søgemaskiner.

  • Formater
  • Google Search Console, Bing Webmaster Tools

Modul 4 : Keywords

Hvilke keywords (nøgleord) skal din hjemmeside findes på? Der findes forskellige værktøjer.

  • Keyword Research
  • Google Keyword Planner
  • Alternativer til Google Keyword Planner (gratis og betalte)
  • Keyword Ranking
  • Brug af long-tail keywords
  • Kig hos konkurrenterne – læs kunders mails

Modul 5 : HTML opbygning

Opbygning af html-koden er væsentlig. Selv om de fleste CMS-systemer gør dette automatisk, skal man stadig selv styre overskrifter, tilføje Schemaer og meget andet.

  • Mobile Responsive Web Design (RWD)
  • Brug af overskrifter H1, H2, H3
  • Schema Markup
  • Breadcrumbs

Modul 6 : Indhold (Content)

Indhold er meget vigtigt. Hjemmesider med meget indhold vil alt andet lige blive placeret højere.

  • Focus Keyword i overskrifter, første afsnit og underoverskrifter
  • Antal ord på en side
  • Opdatering af gammelt indhold
  • Fjernelse af uddaterede sider
  • Automatisk opdatere indhold (f.eks. aktuelt version af software) ?
  • Brug Negativ SEO
  • Undgå Duplicate Content

Modul 7 : URLs

Fra starten skal man opbygge en URL-struktur, der både gør brugerne glade, men som også hjælper Google til at forstå din side.

  • Korte URLs
  • Broken links – 301 redirects
  • Permalinks

Modul 8 : Links

Links får internettet til at køre rundt. Peger en hjemmeside med høj Authority på din hjemmeside, får du automatisk en højere placering.

  • Interne Links – hvorfor/hvordan
  • Eksterne links
  • Affiliate links skal have no follow
  • Brug af target _new?
  • NoFollow – DoFollow – Noopener
  • Brug af Anchor Links
  • Sådan får du links til din side – backlinks – link building
  • Best Practice for Linkbuilding (og et par advarsler)

Modul 9 : Images

20% af alle søgninger på nettet foregår på billeder. Billeder skal være markeret med alt-attributter, være navngivet ordentligt og ikke fylde 30Mb.

  • Images Alt tekst
  • Images Title tekst
  • Navngivning af images
  • Image kvalitet
  • Images og CDN

Modul 10: Google/Bing Værktøjer

Google har en række værktøjer, som man kan benytte til SEO. På kurset kigges der nærmere på disse

  • Google Search Console
  • Google Business
  • Google Analytics
  • Google Knowledge Graph
  • Google Discover
  • Bing Places

Modul 11: Performance

Google har erklæret af hjemmesider med lang loadtid vil blive placeret lavere. Hvordan optimerer man performance?

  • Cache
  • Varnish
  • Brug af CDN

Modul 12: Sociale Medier

Har din virksomhed Facebook og LinkedIn profiler skal der linkes til disse på den helt rigtige måde.

  • Angivelse af Sociale Medier

Modul 13: Forbedring af brugeroplevelse

Alt skal ikke gøres for søgemaskiner. En forbedret brugeroplevelse eller web usability betyder formentlig en højere click-through rate (CTR).

  • Formindske Bounce Rate (folk der klikker væk)
  • Væsentlige sider (kontakt, about)
  • Oversættelse af website
  • Seriøs Footer
  • Vigtigheden af et godt domænenavn
  • Stavning, tegnsætning, mindre volumiøst sprog

Modul 14: Lokal SEO

Har man en lokal malerforretning i Skanderborg, kan man gøre en række ting, så ens virksomhed kommer øverst, vises med kort m.m.

  • Google Business
  • Bing Places
  • Schema

Modul 15: Plugins og værktøjer (her vist med WordPress)

Modulet viser forskellige plugins og værktøjer i WordPress. Hvis kurset er rettet imod et andet CMS-system end WordPress tages der hensyn til dette.

  • YOAST SEO
  • All-in-One-SEO
  • SEO Optimized Images
  • Google XML Sitemaps
  • Få Google til at indeksere din side hurtigere
  • Broken Link Checker
  • Google Analytics MonsterInsight
  • W3 Total Cache
  • Yet another Related Post Plugins
  • Screaming Frog