K9129 Søgemaskineoptimering SEO Kursus

SEO Kurset lærer dig en række teknikker til bedre placering på søgemaskiner. SEO handler om at få en hjemmeside højt placeret i Googles og andre søgemaskiners søgeresultater…

At søgemaskineoptimere til Google kræver at man forholder sig til mange parametre. Mange parametre handler om sund fornuft, andre handler om at bibeholde læseren på hjemmesiden.

Målgruppe

Kurset er målrettet webudviklere, ansatte i marketingfunktioner og lignende.

Forudsætninger

Kurset kører som et lukket firmakursus og kan derfor tilpasses deltagerne. Skal kurset ned i de tekniske ting, vil en grundlæggende viden om HTML5, JavaScript, CMS og webservere være en fordel.

Indhold af Søgemaskineoptimering SEO Kursus kurset

Kurset gennemgår både lavpraktiske og mere tekniske discipliner inden for SEO. Nedenstående kursusagenda kan afvige, hvis der er specielle ønsker.

1 | Overordnede ting

    Helt overordnede forhold på hjemmesiden, som skal være i orden

  • www eller non-www
  • SSL certifikat
  • Favicon
  • Brug af 301 Redirections og 404-sider

2 | Metatags

    Metatags er de informationer, som blive vist ved en Google søgning. Længden og brug af keywords er uhyre vigtig for en høj placering i Google.

  • title tag
  • Meta Descriptions
  • Meta Keywords – kører ikke mere

3 | Sitemaps

    Et Sitemap hjælper søgemaskiner med at finde alle undersider. Et Sitemap kan laves i forskellige formater og skal tilmeldes til de forskellige søgemaskiner.

  • Formater
  • Google Search Console, Bing Webmaster Tools

4 | Keywords

    Hvilke keywords (nøgleord) skal din hjemmeside findes på? Der findes forskellige værktøjer.

  • Keyword Research
  • Google Keyword Planner
  • Alternativer til Google Keyword Planner (gratis og betalte)
  • Keyword Ranking
  • Brug af long-tail keywords
  • Kig hos konkurrenterne – læs kunders mails

5 | HTML opbygning

    Opbygning af html-koden er væsentlig. Selv om de fleste CMS-systemer gør dette automatisk, skal man stadig selv styre overskrifter, tilføje Schemaer og meget andet.

  • Mobile Responsive Web Design (RWD)
  • Brug af overskrifter H1, H2, H3
  • Schema Markup
  • Breadcrumbs

6 | Indhold (Content)

    Indhold er meget vigtigt. Hjemmesider med meget indhold vil alt andet lige blive placeret højere.

  • Focus Keyword i overskrifter, første afsnit og underoverskrifter
  • Antal ord på en side
  • Opdatering af gammelt indhold
  • Fjernelse af uddaterede sider
  • Automatisk opdatere indhold (f.eks. aktuelt version af software) ?
  • Brug Negativ SEO
  • Undgå Duplicate Content

7 | URLs

    Fra starten skal man opbygge en URL-struktur, der både gør brugerne glade, men som også hjælper Google til at forstå din side.

  • Korte URLs
  • Broken links – 301 redirects
  • Permalinks

8 | Links

    Links får internettet til at køre rundt. Peger en hjemmeside med høj Authority på din hjemmeside, får du automatisk en højere placering.

  • Interne Links – hvorfor/hvordan
  • Eksterne links
  • Affiliate links skal have no follow
  • Brug af target _new?
  • NoFollow – DoFollow – Noopener
  • Brug af Anchor Links
  • Sådan får du links til din side – backlinks – link building
  • Best Practice for Linkbuilding (og et par advarsler)

9 | Images

    20% af alle søgninger på nettet foregår på billeder. Billeder skal være markeret med alt-attributter, være navngivet ordentligt og ikke fylde 30Mb.

  • Images Alt tekst
  • Images Title tekst
  • Navngivning af images
  • Image kvalitet
  • Images og CDN

10 | Google/Bing Værktøjer

    Google har en række værktøjer, som man kan benytte til SEO. På kurset kigges der nærmere på disse

  • Google Search Console
  • Google Business
  • Google Analytics
  • Google Knowledge Graph
  • Google Discover
  • Bing Places

11 | Performance

    Google har erklæret af hjemmesider med lang loadtid vil blive placeret lavere. Hvordan optimerer man performance?

  • Cache
  • Varnish
  • Brug af CDN

12 | Sociale Medier

    Har din virksomhed Facebook og LinkedIn profiler skal der linkes til disse på den helt rigtige måde.

  • Angivelse af Sociale Medier

13 | Forbedring af brugeroplevelse

    Alt skal ikke gøres for søgemaskiner. En forbedret brugeroplevelse eller web usability betyder formentlig en højere click-through rate (CTR).

  • Formindske Bounce Rate (folk der klikker væk)
  • Væsentlige sider (kontakt, about)
  • Oversættelse af website
  • Seriøs Footer
  • Vigtigheden af et godt domænenavn
  • Stavning, tegnsætning, mindre volumiøst sprog

14 | Lokal SEO

    Har man en lokal malerforretning i Skanderborg, kan man gøre en række ting, så ens virksomhed kommer øverst, vises med kort m.m.

  • Google Business
  • Bing Places
  • Schema

15 | Plugins og værktøjer (her vist med WordPress)

    Modulet viser forskellige plugins og værktøjer i WordPress. Hvis kurset er rettet imod et andet CMS-system end WordPress tages der hensyn til dette.

  • YOAST SEO
  • All-in-One-SEO
  • SEO Optimized Images
  • Google XML Sitemaps
  • Få Google til at indeksere din side hurtigere
  • Broken Link Checker
  • Google Analytics MonsterInsight
  • W3 Total Cache
  • Yet another Related Post Plugins
  • Screaming Frog

Praktisk Information

Hvordan bestilles et kursus?

Skriv en mail på info@zoomtek.dk eller ring 4250 5040. Eller udfyld kontaktformularen til højre.

Hvordan finder jeg prisen på kurset?

Forespørg på kurset ved at kontakte ZoomTek. Så finder vi det bedste kursus til dig. Du betaler ikke for formidlingen.

Hvornår afholdes kurset?

ZoomTek kan oftest skaffe et kursus inden for 30 dage. Enten vil vi finde et åbent kursus til dig. Alternativt får du et lukket firmakursus, hvor du og dine kolleger aftaler datoen direkte med kursusinstruktøren.

Få et skræddersyet kursus uden merpris

Kursusbeskrivelserne på ZoomTek.dk er vejledende. For et lukket firmakursus vil kurser altid blive skræddersyet gennem dialog med instruktøren. For åbne kurser har du mulighed for at tale med instruktøren før kurset.

´´