K8243 Web Usability – Brugervenlighed på websites

Kurset omhandler konkrete og målbare teknikker til forbedret brugervenlighed, som kan sikre højere conversion rate. Kurset gennemgår bl.a. Usability Inspection og Usability Tests, samt interviewteknikker…

2 dages kursus

Kurset giver en bred viden om usability/brugervenlighed på et website. Kort sagt gælder det om, at få flest mulige brugere til at gøre de rigtige valg på et website. Det rigtige valg kan være køb af et produkt eller fremfinding af information.

Målgruppe

Kurset henvender sig til webdesignere, grafikere og udviklere.

Efter kurset kan du

Kurset giver dig et teoretisk fundament, men også praktiske metoder til at forbedre conversion rate på et website. Kurset bygger på testede og målbare teknikker.

Kursusindhold

Kurset er opbygget af moduler. Kurset køres som firmakursus eller 1-1 kursus, og derfor tilpasses nedenstående agenda fra gang til gang.

Teori og Introduktion

  • Hvad er Usability eller på dansk Brugervenlighed?
  • Web Usability ISO 9241-210, ISO 13407 – grundlaget for standarder og metoder

De lavthængende frugter

  • Gør dit website nemt at skanne.
  • Opdel sitet i logiske, visuelle grupper.
  • Gør links tydelige.
  • Gør valg nemme for brugeren.
  • Overskrifter og Teasers.
  • Fjern ‘happy talking’.
  • Et website er et hus.
  • Vis tegn på liv – nyhedsværdi.
  • Vær klar i spyttet på forsiden.
  • Taglines, straplines og slogans.
  • Goodwill: sprog – svar på spørgsmål før de bliver stillet.
  • Mobile First – og Responsive Web Design. Sitet skal fungere på alle devices.
  • Intro til farver.

Usability Test – test med brugere

  • Hvad er Usability Testing ?
  • Den samlede proces bag Usability Testing.
  • Automatiserede tests, Operational tests, Human Performance tests.
  • Hvor mange brugere har man behov for i en test? Beregne sandsynlighed i test med få deltagere.
  • Beregn konfidensinterval i Excel – skabelon udleveres.
  • Usability tjekliste.

Usability Inspection – test uden brugere

  • Keystroke Level Modeling.
  • Gennemførsel af opgave ud fra en opgave.

Interview af brugere

  • True Intent Study – spørgeundersøgelse til brugere om handlinger på et website.
  • Task-analyse.
  • Critical Incident – søgning på website ud fra specifikke ønsker og mål.

Design af website

  • User-Centered Design (UCD) – placering af resultater fra tests i det konkrete design.
  • Standarder for Use Experience (UE).
  • Tjekliste for design: f.eks.: menuer, taglines, sitemaps, overskrifter.
  • Farvevalg.
  • Sprog.