K8243 Web Usability – Brugervenlighed på websites

Kurset omhandler konkrete og målbare teknikker til forbedret brugervenlighed, som kan sikre højere conversion rate. Kurset gennemgår bl.a. Usability Inspection og Usability Tests, samt interviewteknikker…

Kurset giver en bred viden om usability/brugervenlighed på et website. Kort sagt gælder det om, at få flest mulige brugere til at gøre de rigtige valg på et website. Det rigtige valg kan være køb af et produkt eller fremfinding af information.

Målgruppe

Kurset henvender sig til webdesignere, grafikere, udviklere samt konsulenter inden for bl.a. marketing, salg og afsætning. Kurset omhandler en lang række emner inden for brugeradfærd på et website.

Forudsætninger

Kurset er ikke et udviklerkursus. Der er ikke specielle forudsætninger til kurset. Matematiske modeller og sandsynlighedsregning indgår i kurset. Sværhedsgraden af dette reguleres efter deltagerne.

Efter kurset kan du

Du vil være i stand til at vurdere brugervenlighed og lave en række usability tests på et website. Kurset er fuld af øvelser underbygget af teori.

Indhold af Web Usability – Brugervenlighed på websites kurset

1 | Teori og Introduktion

  • Hvad er Usability eller på dansk Brugervenlighed?
  • Web Usability ISO 9241-210, ISO 13407 – grundlaget for standarder og metoder

2 | De lavthængende frugter

  • Gør dit website nemt at skanne
  • Opdel sitet i logiske, visuelle grupper
  • Gør links tydelige
  • Gør valg nemme for brugeren
  • Overskrifter og Teasers
  • Fjern ‘happy talking’
  • Et website er et hus
  • Vis tegn på liv – nyhedsværdi
  • Vær klar i spyttet på forsiden
  • Taglines, straplines og slogans
  • Goodwill | sprog – svar på spørgsmål før de bliver stillet.
  • Mobile First – og Responsive Web Design. Sitet skal fungere på alle devices
  • Intro til farver

3 | Usability Test – test med brugere

  • Hvad er Usability Testing ?
  • Den samlede proces bag Usability Testing.
  • Automatiserede tests, Operational tests, Human Performance tests
  • Hvor mange brugere har man behov for i en test? Beregne sandsynlighed i test med få deltagere
  • Beregn konfidensinterval i Excel – skabelon udleveres.
  • Usability tjekliste

4 | Usability Inspection – test uden brugere

  • Keystroke Level Modeling
  • Gennemførsel af opgave ud fra en opgave

5 | Interview af brugere

  • True Intent Study – spørgeundersøgelse til brugere om handlinger på et website
  • Task-analyse
  • Critical Incident – søgning på website ud fra specifikke ønsker og mål

6 | Design af website

  • User-Centered Design (UCD) – placering af resultater fra tests i det konkrete design
  • Standarder for Use Experience (UE)
  • Tjekliste for design | f.eks. | menuer, taglines, sitemaps, overskrifter
  • Farvevalg
  • Sprog

Praktisk Information

Hvordan bestilles et kursus?

Udfyld formularen nedenfor eller til højre. Alternativt kan du blot skrive en mail på info@zoomtek.dk eller ringe 4250 5040.

Hvordan finder jeg prisen på kurset?

Forespørg på kurset ved at kontakte ZoomTek. Så finder vi det bedste kursus til dig. Du betaler ikke for formidlingen.

Hvornår afholdes kurset?

ZoomTek kan oftest skaffe et kursus inden for 30 dage. Enten vil vi finde et åbent kursus til dig. Alternativt får du et lukket firmakursus, hvor du og dine kolleger aftaler datoen direkte med kursusinstruktøren.

Få et skræddersyet kursus uden merpris

Kursusbeskrivelserne på ZoomTek.dk er vejledende. For et lukket firmakursus vil kurser altid blive skræddersyet gennem dialog med instruktøren. For åbne kurser har du mulighed for at tale med instruktøren før kurset.