Gode råd til undervisning

Undertegnet har i skrivende stund afholdt over 900 kurser. Nedenfor er et par punkter, som kan forbedre dit kursus. Tag det som en inspiration. Måske er du allerede en erfaren løve ud i undervisning…

Brug PowerPoint meget begrænset

Benyt kun PowerPoint ganske lidt. Det virker meget bedre at bruge WhiteBoard og lave demoer via projektoren.

Lav hands-on øvelser

Man lærer gennem fingrene. Ingen kursusdeltagere kan holde sig vågne, hvis instruktøren taler i timevis. Lav opgaver – gerne improviseret. Du kan også eksperimentere med gruppearbejde afhængig af kursus.

fakturering ansvar
Gode fif og tricks til instruktøren.

Noter straks, hvilke deltagere, der er gode og knapt så gode

Der er altid lidt forskel på niveau på deltagerne. Sørg for alle er med. Sidder der en enkelt eller to, som synes det går for langsomt, så prøv at give dem ekstraopgaver eller tvist stoffet med andre vinkler.

Hav clearet pensum med kunden inden kurset

Hav ekstramateriale/appendix til i hvert fald 1 time ekstra pr. dag

Måske gennemgås stoffet for hurtigt. Måske kikser en demo for dig, så det emne, som skulle tage 45 minutter ikke kan gennemføres. Så må man gå videre til næste emne.

Er du færdig med pensum alt for tidligt, er det vigtigt at have et par kaniner i hatten. Kurset kan ikke stoppe før tid.

Overvej følgende emner:

  • Sikkerhed, Performance, Fejlretning/Typiske fejl
  • Migrering, sammenligning med andre systemer
  • Fordele/Ulemper ved kursusemnet m.m.
  • Bevæg dig lidt over i naboemner:
    • C#.net – nye klasser, områder, namespaces
    • PHP – giv eksempler på plugin-kode i WordPress
    • Excel – giv den lidt gas med PowerPivot – eller noget hvor Word og Excel arbejder sammen

Ved afslutning af kurset kan følgende være relevant:

  • En grundig repetition
  • Spørgetime
  • Svar på udestående spørgsmål fra tidligere
  • Efter hvert delemner på kurset bør du også lave kort repetition og placere delemnet ind i forhold til hele kurset.

Stå op, bevæg dig omkring, brug kropssprog

Gem dig ikke bag din computer. Rejs dig op, gå omkring blandt kursisterne.  Hav øjenkontakt. Variér din stemme.

Selv bruger jeg en laserpind – hvorfra jeg kan pege på skærmen. Den giver mig frihed til at bevæge mig omkring i lokalet.

Og så er det ret fedt at bevæge sig omkring. Tiden går hurtigere, og det er lidt som at være skuespiller på en stor scene (hele lokalet).

Brug kursister i eksempler

Hvis en kursist bliver træt (gaber), vil det ofte brede sig. Det sker for den bedste underviser. Du kan holde en pause. Men et andet trick, er at bruge kursistens navn. Fortæller du om sum-funktionen i Excel og ‘Bent’ gaber eller kigger meget ud af vinduet, så fortæl klassen om hvodan Bent kan bruge Sum-funktionen. Det trick virker altid.

Spørgsmål du ikke kan besvare skrives ned – så du kan vende tilbage

Det er helt ok, ikke at kunne besvare alle spørgsmål. Ingen mennesker på denne jord kender alle parametre og hjørner af Php – eller hvad man nu underviser i. Vær ærlig – skriv problemet ned (papir eller på computer) – og vend tilbage. Det har kursisterne stor respekt for.

Medbring en Google-maskine

Jeg underviser altid med 2 pc’ere. Den ene er på projektoren. Den anden er min ‘Google-maskine’. Det er rart at kunne google en parameter – uden at skulle gøre det, så alle kan se det.

Få alle deltageres navne og email-adresser

Efter kurset bør du få deltagernes navne, telefonnumre og emailadresser.